събота, 14 август 2010 г.

Бил Гейтс инвестира в екологичен двигател

Отделни хора, както и различни големи компании, постоянно се опитват да намерят алтернативни източници на енергия, които да намалят зависимостта от полезните изкопаеми. От Mashable съобщават, че и един от най-богатите хора на планетата се присъединява към инициативите за пестене на световните ресурси. Бившият шеф на Microsoft ще инвестира куп пари в компания, която иска да преработи стандартните двигатели с вътрешно горене и да ги превърне в нещо, което върши работа увреждайки по-малко природата.

Автомобилите – които управляваме в наши дни – работят на почти същия принцип, като предшествениците си, които Хенри Форд е произвеждал преди 100 години. Съвременните двигатели с вътрешно горене работят по технология, която е била изобретена през XIX век, а това е било доста отдавна. Необходимо е нещо ново.

Компанията, в която Бил Гейтс влага част от парите си, се нарича EcoMotors. Тя е базирана в Детройт и се опитва да промени принципа на действие, който стои зад работата на двигателите. Целта е не просто да се промени видът на използваното гориво, а да се обновят изцяло системите, които създават движещата сила.




Новият двигател трябва да бъде по-лек, малък, евтин, с по-малко вредни емисии и по-ниска консумация на гориво. Първият двигател на компанията ще бъде дизелов и ще тежи два пъти по-малко от стандартните двигатели. Разходът на гориво също ще е намален двойно, като това не е за сметка на мощността.

Бил Гейтс е дал 23.5 милиона долара на компанията за разработката на B-серията на двигателите Opoc. Парите ще помогнат на EcoMotors да завърши разработката по двигателя и да проведе необходимите тестове с него. В края на годината се очакват първите прототипи на автомобили с новия тип двигатели.

Fiat спечели приза "Най-добър нов двигател на 2010"

Международните награди за Двигател на годината 2010 се проведоха на 23 юни 2010 г.
Журито се сътои от 65 признати автомобилни журналисти от 32 държави , част от които САЩ, Япония, Китай, Русия, Нова Зеландия, Индия, Корея, Германия, Франция, Румъния, Южна Африка , Мексико и Великобритания.

Категориите са следните:

- Най-добър нов двагател на годината

- Зелен ( Еко) Двигател на годината

- Най-добро изпълнение на двигател

- Двигател под 1л.

- От 1л. До 1,4 л.

- От 1,8л до 2л

- От 2л до 2,5 л

- От 2,5 л до 3л

- От 3л до 4л

- Над 4л

В категорията «Най-добър нов двигател на годината» безапелационен победител стана двигателят на Fiat 1.4 MultiAir Turbo.

Технологията MultiAir е специална, тъй като увеличава мощността и въртящия момент, като в същото време намалява разхода на гориво и вредните емисии. Концепцията е перфектна за сегашният свят , ориентиран и загрижен към природата.
Fiat Powertrain Technologies развиват и патентоват реолюционната нова технология. Сравнен с традиционните бензинови двигатели от същия клас, MultiAir допринася с 10% повече мощност и 15 % увеличен въртящ момент, като в същото време намалява разхода на гориво с 10% и намалява вредните емисии, независимо дали са CO2 (-10%) или NOx (-60%).

Пример е победителят- 1.4 л. 170 кс бензинов двигател , който може да се открие при Alfa Romeo MiTo QV (Quattrofoglio Verde - от итал. "зелена четирилистна детелина"). Разходът на гориво е 6 л/100 км при смесен цикъл. Системата Start/Stop също допринася за намаления разход на гориво.

Журито е впечатлено от система, която предлага толкова много ползи.

"Технологията на FIAT MultiAir дава на традиционното вътрешно горене глътка чист въздух чрез изцяло новите медоти на работа на клапаните" сподели уважаваният технически журналист Денис Симанайтис от Road & Track.

КЛАСИРАНЕ В КАТЕГОРИЯТА "НАЙ-ДОБЪР НОВ ДВИГАТЕЛ НА ГОДИНАТА"

1. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)- 228 точки

2. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia)- 200 точки

3. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti)- 134 точки

4. Mercedes-Benz 4.0 Hybrid (S400)- 76 точки

5. VW 3.0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne)- 71 точки

6. BMW 4.4 V8 (X5 M, X6 M)- 68 точки

Двигателят 1.4 Multiair Turbo се класира на второ място в други две категории: "Зелен ( Еко) Двигател на годината" и "1 - 1.4 л".

КЛАСИРАНЕ В КАТЕГОРИЯ „ ЗЕЛЕН ( ЕКО) ДВИГАТЕЛ НА ГОДИНАТА:


1. Toyota hybrid 1.8 (Prius, Auris) - 216 точки
2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) -106 точки
3. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 104 точки
4. BMW Diesel 2.0 Twin Turbo (123d, X1 23d) 79 точки
5. Honda hybrid 1.3 (Insight, Civic) 67 точки
6. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (C-Class, E-Class) 58 точки

Предимства на биодизела.

Най-големите предимства на това гориво са: добиване от ежегодно възобновяеми източници и на практика не замърсява околната среда. Според Европейска директива 5,75% от използваните горива през 2010 г. трябва да бъдат от растителен произход.

Биодизелът е най-перспективното и екологично чисто гориво.

Автомобилите запазват или намаляват разхода си на гориво.
Биодизелът има отлични смазочни качества и удължава живота на двигателите с вътрешно горене.
Почиства от отлаганията на петролните горива.
Съдържа 11% кислород, което спомага за по-пълното му изгаряне е отделяне на енергията.
Биодозелът подобрява работата на двигателя, като увеличава мощността му.
В състава си няма сяра - при изгаряне не отделя канцерогенните серни окиси е не причинява корозиране на буталата и цилиндрите.
През ауспуха излизат значително по-малко отработени газове със състав предимно от азотни съединения, които са естествена част от атмосферата.
Изгарянето на биодизел в цилиндъра на двигателя не е съпроводено с образуването на нагар и отделянето на т.н. сажди.
Отделянето на въглероден окис е до 30% по-малко.
Има висока пламна точка, което прави биодизела безопасен при съхранение.

Българска фирма ще прави биогориво от водорасли

Първата инсталация за добив на биомаса от водорасли в България вече работи успешно, съобщи българската компания Greon, която е приложила технологията.

Инсталацията на Greon във Варна се състои основно от три компонента: техническа част, хранителна среда и живи организми, обясни за Б&Е Асен Ненов от новаторската фирма. Високомаслената биомаса е на базата на едноклетъчни микроводорасли от специален вид, които натрупват големи количества липиди (растителни масла). Организмите от вида Botryococcus braunii се отглеждат в биореактор с прозрачни стени, които е облъчван със светлина за предизвикване на фотосинтеза.

Потенциалът на биомасата в България надхвърлял капацитета на АЕЦ

Водорасли ще задвижват коли
За да натрупат повече масла, водораслите са подложени на хранителен стрес, който влияе на метаболизма им, допълни Ненов. Изследователският екип лишава микроорганизмите от определени важни микроелементи, които са присъщи за храненето на водораслите в естествената им среда.

Основните предимства на технологията са свързани с високата й ефективност. За единица произведено масло или биоетанол са необходими 150 пъти по-малко количество водорасли отколкото рапица или слънчоглед. Неслучайно именно на водораслите се възлагат надежди да замени биогоривата от първо (технически и земеделски култури) и второ поколение (растителни отпадъци). Биомасата от водорасли може да служи и като "склад" за въглеродни и азотни оксиди, поглъщайки големи количества от тези парникови газове, и като източник на енергия чрез изгарянето й, т.е. тя е въглеродно неутрален енергоизточник.

Все още обаче няма реколта от добити биомасла, от които да бъде извлечен дизел, защото се анализира икономическата ренатбилност и пазара за такава технология, коментираха от фирмата.

Предимствата и недостатъците на биогоривата

Предимствата и недостатъците на биогоривата

Ако се замени петролът с биогорива като етанол и биодизел, предимствата биха били много, твърди сайтът about.com. Но могат ли биогоривата да излекуват зависимостта на Америка от петрола?

Първо, тъй като тези горива се добиват от земеделски култури, те се възобновими и повечето фермери в САЩ ги произвеждат в страната, така че не се налага да разчитат на несигурни чужди източници на петрол. Второ, етанолът и биодизелът не замърсяват толкова много, колкото традиционните съдържащи петрол горива като бензин и дизел. Освен това, те не допринасят за глобалното затопляне, тъй като те отделят в атмосферата същото количество въглероден диоксид, който растенията, техни източници, са поели от въздуха при своето развитие.

Биогоривата са лесно приложими, но трудно достъпни

За разлика от други видове възобновяема енергия (като водородна, слънчева и вятърна), тази от биогоривата лесно се пренася без специална апаратура или чрез нейното превръщане във превозно средство или домашна система за отопление-можете просто да напълните резервоара на колата, камиона или у дома си с биогориво.Тези от вас, които биха желали да заменят бензина в колата си с етанол обаче трябва да имат специален модел автомобил, който да може да работи и с двата типа гориво. Дизеловите двигатели могат безпроблемно да работят и с биодизел.

Въпреки техните предимства, биогоривата не могат напълно да излекуват зависимостта ни от петрола, според експерти. Цялостен обществен преход от петрол към биогорива би отнело известно време, като се има предвид големия брой коли, които работят единствено с бензин и липсата на резервоари с етанол и биодизел в бензиностанциите.

Има ли достатъчно ферми и земеделски култури за да се осигури прехода към биогорива?

Друго значимо препятствие пред разпространението на биогоривата е недостатъчното количество на отглежданите земеделски култури, необходими за тяхното производство. Скептици твърдят, че за целта трябва всички гори и незастроени пространства да бъдат превърнати в обработваеми земи.

"За да се заменят само 5% от използвания дизел с биодизел, трябва 60% от соевите посеви да се използват за производство на биодизел", казва Матю Браун, консултант по енергетика и бивш изпълнителен директор в Национална комисия, която обсъжда проектозакони за енергетиката."Това са лоши новини за любителите на тофу."

Производството на биогорива използва ли повече енергия, отколкото създава?

Друг проблем на биогоривата е, че може би тяхното производство изисква повече енергия, отколкото те в крайна сметка произвеждат.

Изследователят от Корнел Дейвид Пиментал е изчислил и сравнил енергията, необходима, за да се произведат земеделските култури и тази, която те произвеждат. Проучването му от 2005 година показва, че производството на етанол от царевица изисква 29% повече енергия от тази, която се получава от самия етанол.

Подобни резултати са получени при изследване на производството на биодизел от соеви семена. "Просто не е достатъчно ефективно да се произвежда течно гориво от растителна биомаса", казва Пиментел.

За да се намали зависимостта от изкопаемите горива, те трябва да бъдат използвани умерено

Не е открит лесен начин да се откажем от изкопаемите горива и в бъдеще най-вероятно ще се използват няколко вида източници на енергия-вятърна, водна, водородна, слънчева и такава от биогорива. Когато обсъждаме възможности за производство на енергия,ние обикновено не осъзнаваме, че трябва да ограничим потреблението на електричество. Разумното потребление е може би единственото "алтернативно гориво", с което разполагаме.

петък, 13 август 2010 г.

"Чалънджър" означава предизвикателство

Предизвикателство е официалното съобщение от началото на тази година, че тракторът "Чалънджър" МТ 975-В е най-големият и мощен в света. Със своите 615 к.с., с космическите високотехнологични системи, както и с внушителния си външен вид той е своеобразен исполин в тракторната индустрия.

Огромната машина е с двигател на "Катерпилар" с обем 18,1 л. Така той е най-мощният трактор на планетата и убедително оправдава другия превод на "чалънджър" - състезател, победител.

Българските фермери вече високо оцениха машините с жълт цвят. Професионалистите са убедени, че ако искаш да произвеждаш много и качествено, трябва да се довериш на професионалната техника. Тя не е за всеки производител, но пък е убедителен аргумент в битката за стопанска ефективност и по-големи печалби.

Десетките модели трактори, носещи гордото име "Чалънджър", очевидно никога няма да бъдат масово произвеждани. Те не са за всеки, който се бори със земята. Те са за онези знаещи и можещи фермери, които добре са си направили сметката и знаят как да имат печеливше стопанство, т.е. за професионалистите в занаята

ФИА иска промени в двигателите на Ф1 преди 2013 година

От ФИА изразиха надеждите си, че ще успеят да наложат нови правила за по-екологични двигатели преди въвеждането на нови турбо двигатели във Формула 1 през 2013 година. В момента екипите от Ф1 искат след два сезона да се въведе нов агрегат, най-вероятно 1,5-литров с турбо, предаде КРОСС.

Подобни опити спорта да стане по-екологичен се приветстват от ФИА, но от федерацията смятат, че може да се постигне напредък в тази насока и преди 2013 година, като сегашните двигатели бъдат направени по-икономични.

Жил Симон, директор във ФИА по въпросите за двигатели и електроника заяви: "Трябва да направим сегашните агрегати по-икономични. Щом имам даден товар от гориво, ще искам да дам на моя пилот възможно най-много конски сили. Това ще е надпреварата в следващите няколко години във Ф1.

Ние трябва да предвиждаме ходовете на автомобилната индустрия и да се съобразяваме с нея. Искаме да знаем как ще изглеждат масовите автомобили след 5 или 10 години и искаме да се насочим натам. Интересно е, че само 1% от въглеродния диоксид произвеждан от един екип от Ф1 идва от самите болиди. Те замърсяват много повече при производство на части или използване на въздушен тунел, главно заради електричеството, което консумират".

Моторспорт.ком

Мощни двигатели за Ford F Super Duty

През есента на тази година стартират продажбите на новия пикап Ford F Super Duty. Очаква се те да получат най-мощните бензинови и дизелови агрегати в класа си. Това са V-образният осемцилиндров 6.7-литров дизел, както и бензиновият осмак с обем 6.2 литра и мощност 385 к.с.

Двигателите ще бъдат оборудвани и с новата шестстепенна автоматична скоростна кутия TorqShift. Комплектовани по този начин, пикапите Ford F Super Duty ще се превърнат в лидер по показателя товароносимост. Те ще могат да издържат на натоварване от 3 200 килограма.

Още едно от предимствата на огромните пикапи е, че благодарение на голямата мощност и максимален въртящ момент ще могат без проблем да теглят ремарке с обща маса до 10 900 килограма

Мобилен.бг

Common Rail-директно впръскване на дизеловото гориво от 3-та генерация.

При системата Common - Rail създаването на налягането и впръскването на горивото са конструктивно разделени едно от друго. Отделна помпа създава непрекъснато едно постоянно налягане на горивото. То се съхранява, за всичките цилиндрови глави, в една обща разпределителна лайстна, в т.н. Common Rail(от английски: „общ тръбопровод”). Впръскващите дюзи са свързани паралелно с разпределителната лайстна чрез къси подвеждащи тръбопроводи и захранват така съответните цилиндри на двигателя с гориво.

Common - Rail -техниката има потенциала, чрез независимите един от друг процеси на създаване на налягане и впръскване, да подобри по-нататък горивния процес и чрез това да минимизира разхода на гориво и емисиите. Бъдещите генерации на системата Common - Rail ще показват значително по-високо налягане на впръскването, за едно почти пълно и с това по-ефективно и по-безвредно изгаряне. Планирано е повишаване на налягането на впръскване от сегашните 1.600 бара на 2.000 бара и в една по-нататъшна стъпка на развитие до 2.400 бара.

Впръскването Common - Rail трябва да допълни и разшири предлаганите от Volkswagen силни при изтеглянето и с ниски разход и емисии TDI ®-двигатели. Впечатляващо доказателство за потенциала, с който разполага тази техника, представи наTokyo Motorshow 2005 прототипът на EcoRacer с 1,5-литров, трицилиндров TDI ®-двигател. От 1.484 см³ обем прототипът развива въртящ момент от максимум 250 нютонметра и максимална мощност от 108 к w (136 кс) при 4.000 об/ мин. При това, средният разход на EcoRacer , в зависимост от начина на шофиране, лежи между 3,0 и 4,0 литра гориво на 100 километра. И това при спазване на планираните гранични стойности на емисиите на EURO -5 нормите за изгорелите газове.


Източник-Volkswagen.bg

Кòмън рèйл (common rail)

Кòмън рèйл (common rail) е система за управление на впръскването на горивото, използвана в съвременните дизелови двигатели с вътрешно горене. Разработването и започва още през 60-те години на 20 век и е наложено, преди всичко, от нарастващите изисквания за опазване на околната среда. Сега наред с достигнатите високи резултати по отношение на намаляването на вредните емисии и димността на отработилите газове, конструкторите могат да се похвалят и с високи достижения по отношение на икономичността на агрегатите, намалени габарити (за същата мощност), намалена шумност, стабилност във всички режими на работа и др. Стандартната горивна помпа за ниско налягане е заменена с електрическа, стандартната гориво-нагнетателна помпа за високо налягане (ГНП), играеща роля и на разпределител, е заменена с електронно управлявана помпа създаваща налягане до 2400 bar. Стандартните инжектори (дюзи-разпръсквачи), са заменени с електронно управлявани (електромагнитно или пиезоелектрически) клапани, които са свързани към обща тръба/резервоар (common rail). Всички елементи на системата се следят и управляват от електронен блок (EDC) или (ECU).

Още преди стартиране на двигателя, електрическата помпа за ниско налягане заработва за известно време, позволявайки запълването на горивната система с гориво с налягане около 2.5 bar. Предварителното запълване на системата спомага за нормалното заработване на помпата за високо налягане, а заедно с това се избягва досадното многократно и продължително превъртане на стартер при смяна филтри или ремонти по горивната система. В същото време електронният блок (EDC) определя оптималните параметри за пуск на двигателя получавайки информация от ред датчици като: температура и налягане на атмосферния въздух, температура на горивото, температура на охлаждащата течност. С превъртането на коляновия вал от стартера се задейства и помпата за високо налягане, а в същото време EDC определя положението на вала, а от там и на всяко едно бутало, изчислява се точния момент за впръскване на гориво в съответния цилиндър, определя се точната порция и се подава сигнал към съответния инжектор. След като двигателят е заработил EDC започва да следи и още няколко параметъра като: налягане на наддува (турбото), желанието на водача, скоростта на движение, обороти, натоварването на агрегата и др. Различното в тази система, е че помпата за високо налягане има само един изход, независимо от броя на цилиндрите, налягането на този изход е променливо във времето и се определя от EDC в зависимост от режима на работа, високото налягане постъпва в общ за всички инжектори тръбопровод (common rail), а инжекторите се управляват електрически за да се осигури оптимална работа на двигателя във всички експлоатационни режими. С цел да се подобри качеството на горивния процес, да се намалят вредните емисии и да се снижи шума при детонационното изгаряне – порцията гориво се подава с много по-голямо налягане (до 1800 bar) и не еднократно а на поредица от малки порции, като общия им брой достига 5 за един такт.

Мотовилка-Биела

Мотовилка (мотовила, мотвила) се нарича остарял дървен уред, служещ за намотаване на изпреденото влакно (най-често прежда) и за подготовката му за основа за по-нататъшно тъкане. Представлява дървен ствол с вилообразно разклонение в единия край, направен от стъбло или клон, като в другият край има перпендикулярно монтирана дървена дъсчица. Преждата се намотава надлъжно по дължината на ствола, преминавайки между двата рога на вилообразното разклонение горе и върху перпендикулярната дъсчица долу. Така намотаната прежда се нарича чилѐ.

Според българските народни вярвания мотовилката има магическа сила: от нея се плашат и странятзмейовете, самодивите и лошите духове изобщо. Въпреки това народната вяра забранява намотаването с мотовилка да става над малко дете, тъй като то ще бъде залюбено впоследствие от змей (ако е момиче) или от самодива или змеица (ако е момче). Забранено е също така с мотовилка да се удрят малки деца, моми и ергени. Мотовилката се използва и при някои баяния; вярва се, че родилка пострадала от лахуси, може да бъде изцерена с мотовилка.

Маховик

Маховикът е машинен елемент, служещ за намаляване неравномерността при въртене. Принципът му на действие се състои в съхраняване на необходимата кинетична енергия през работния процес. Например, при двигател с вътрешно горене това е енергията, необходима за въртене на коляновия вал при подготвителните тактове. Маховикът осигурява възможността на двигателя да преодолява кратковременни претоварвания (инерционен акумулатор).

Маховикът представлява масивен чугунен диск със значително удебеляване в периферията (венеца). При двигателите с вътрешно горене, върху периферията му е запресован зъбен венец за въртене на коляновия вал от пусков двигател (стартер, пусков мотор).

Система за охлаждане на двигатели с вътрешно горене

Системата за охлаждане на двигателите с вътрешно горене (ДВГ) се прилага при топлинните машини за отнемане на отделената топлина, която не е превърната в механична работа. Тя е съвокупност от устройства, с които се реализирани различните технически решения за отнемане на излишната топлина от двигателя и обезпечаване най-добри условия за работа му при различни режими на натоварване.

Използват се два типа системи:

  • с въздушно охлаждане;
  • с водно охлаждане.

Въздушно охлаждане [редактиране]

Въздушното охлаждане, като система, използва увеличена охладителна площ за топлоотдаване от двигателния цилиндър, цилиндровата глава и картера на двигателя, с което се осъществява топлоотдаване към околната атмосфера. Конструктивно се реализира със значително оребряване на тези части на двигателя, чиято площ е в състояние в съприкосновение с въздуха да отдаде излишната топлина.

Предимства [редактиране]

  • Това е най-простата и лека конструкция от системите за охлаждане. Отлетите охладителни ребра увеличават многократно топлоотдаващата способност на двигателя от насрещния въздушен поток. Намира приложение в евтините непретенциозни мотоциклетни двигатели, преносими машини, маломощни генератори за електрически ток, в авиационните двигатели, където топлообмена се осъществява само от директно обдухване. В леки и тежки автомобили охлаждането се осъществява с принудително обдухване с високооборотен вентилатор.
  • Лесно се достига да работна експлоатационна температура.
  • Не се изискват специални грижи при ниски околни температури.

Недостатъци [редактиране]

  • Отделя се част от мощността на двигателя за задвижването на вентилатора за принудително въздушно охлаждане. Налага се поставянето на специална кутия или ламаринени капаци като въздуховоди на потока въздух от вентилатора към цилиндрите. Така е конструирана охлаждането при леките автомобили "Татра", популярните "Трабант" и "Запорожец", чешките камиони "Татра" и "Прага" и авиационен редови двигател "Валтер".
  • Двигателите са по-шумни поради липсата на водна риза.
  • Имат непостоянен температурен работен режим, променящ се в по-голям температурен диапазон в зависимост от работния режим на двигателя. Поради това двигателя се износва по-бързо и се намалява неговия междуремонтен ресурс.
  • За регулиране на температурата се използват дроселови клапи поставени в канала на охлаждащия въздух. Задвижват се от термостат посредством лостова система при достигане на работната температура. Това оскъпява стойността на конструкцията.


Водно охлаждане

Охлаждането с течност популярно се нарича водно охлаждане, макар вода на нашите географски ширини непрекъснато и безопасно може да се използва само при положителни температури на околната среда. В двигателите основно се използват течни флуиди с незамръзващи съставки известни с търговското наименование антифриз. Охлаждането с течност е възможно поради по-специалната конструкция на двигателите — изработени са с две стени и течността може свободно да се движи около цилиндрите и в обема на цилиндровата глава на двигателя. Така в кухия обем на двигателя чрез т. нар. водна риза бързо се отнема топлината и се осъществява конвекция - т.е. процес на топлопренасяне чрез движение на частици флуид и топлообмен между двигателя и по-ниската температура на въздуха от околната среда.

Колянов вал

Коляновият вал е механичен детайл чиято основна функция е да превръща постъпателното движение във въртеливо и обратното. За пръв път се е използвал като част от различни механични устройства: точила, вятърни помпи, примитивни стругове, по-късно е станал основен елемент от буталните парни двигатели, крачни шевни машини, а днес е най-масово използван в двигателите с вътрешно горене, компресори, помпи и пр. Коляновият вал заедно с мотовилката образува така наречения коляно-мотовилковия механизъм.

Изработва се чрез коване, отливане и последваща металообработка. Някои колянови валове се състоят от множество части, други са монолитни. Кованите валове се изработват от въглеродни и от легирани стомани с високо качество. След изработката се подлага на частична (повръхностна) циментация на основните и мотовилковите шийки

Принцип на действие на Газотурбинни и Реактивни двигатели

Двигател с непрекъснато горене

Реактивен двигател за самолети

Двигагелите с непрекъснато горене са два основни типа – газотурбинни и реактивни.

Газовите турбини са роторни машини, подобни по начина си на действие на парните турбини, и се състоят от три основни части – компресор, горивна камера и турбина. Въздухът последователно се нагнетява от компресора и се загрява от изгаряното гориво. Около две трети от нагретият въздух, заедно с газовете от изгарянето на гориво, се използва за задвижване на компресора, а останалата една трета - за извличане на полезна енергия.

Реактивните двигатели засмукват голям обем горещи газове от процеса на горене (най-често в газова турбина) и ги изхвърлят през дюза, като по този начин значително увеличават скоростта им. Ускорението на газовата струя през дюзата изтласква двигателя в противоположна посока, извършвайки полезна работа.

Принцип на действие на Ванкелов двигател

Ванкелов двигател



При ванкеловия двигател буталото представлява тристранна призма, а вътрешната повърхност на корпуса, в който се намира то, е епитрохоида. При своето въртене, буталото образува три камери, чиито обеми са постоянно изменящи се, като във всяка от тях се извършват процесите всмукване, сгъстяване, разширение и изпускане. Този вид двигател с вътрешно горене постига високи обороти при сравнително малки инерционни сили, малки размери и малка маса при относително висока мощност, но за сметка на това трудно се постига добро уплътнение на буталото и топлинното натоварване на корпуса е неравномерно

Принцип на действие на двутактов ДВГ

В двутактовите двигатели работният цикъл се извършва за два такта или за два хода на буталото, т.е. за едно завъртане на коляновия вал. За да се очисти цилиндърът по-добре от продуктите на горенето и да се запълни с прясно работно вещество, то предварително трябва да се сгъсти до определено налягане в специален агрегат (компресор) или в картера на двигателя.

Действителният цикъл на двутактовите двигатели се извършва по следния начин.

Първи такт. Този такт се осъществява при движение на буталото от ГМТ (горна мъртва точка) до ДМТ (долна мъртва точка). През това време в цилиндъра се извършва изгаряне на горивото и разширение на продуктите на горенето, т.е. осъществява се работният ход на буталото. В края на разширението се отварят изпускателните отвори и започва свободно изтичане на газове от цилиндъра. Тогава, когато налягането в цилиндъра стане приблизително равно на налягането на прясното работно вещество, продухвателните отвори се отварят. Прясното работно вещество, което постъпва в цилиндъра през продухвателните отвори, изтласква продуктите на горенето през изпускателните органи и запълва цилиндъра.

По такъв начин по време на първия такт в цилиндъра протичат процесите: горене, разширение, изпускане на газове, продухване и пълнене на цилиндъра с прясно работно вещество.

Втори такт. Този такт се осъществява при движение на буталото от ДМТ до ГМТ. През това време продължава процесът на очистване на цилиндъра от продуктите на горенето и запълването му с прясно работно вещество. След затваряне на газообменните отвори протича процесът на сгъстяване на работното вещество. В края на сгъстяването преди ГМТ в цилиндъра се подава гориво (в дизеловите двигатели) или искра (в карбураторните двигатели).

Ясно е, че по време на вторият такт (при движение на буталото към ГМТ) в цилиндъра протичат процесите: изтичане на газове, продухване, пълнене, сгъстяване и начало на горенето.

Принцип на действие на четритактов ДВГ

Четиритактов двигател

Четиритактов двигател с работен процес по цикъла на Ото:
1. Всмукване
2. Сгъстяване
3. Работен ход
4. Изпускане

Действителните цикли на четиритактовите двигатели се осъществяват за четири такта или четири хода на буталото.

Първи такт - процес всмукване или пълнене. Този процес протича при движение на буталото от ГМТ (горна мъртва точка) до ДМТ (долна мъртва точка). Когато налягането на остатъчните газове в цилиндъра спадне значително, през всмукателния клапан, който се отваря с помощта на газоразпределителния механизъм, постъпва прясно работно вещество (горивна смес). Поради съпротивлението на пълнителната система налягането на работното вещество в цилиндъра в процеса на пълненето е по-малко от атмосферното налягане.

За да осигури максимално напълване на цилиндъра с прясно работно вещество,всмукателният клапан се отваря от 10 до 40 градуса преди ГМТ, т.е. с изпреварване, и се затваря от 20 до 70 градуса след ДМТ, т.е. със закъснение.

Втори такт - процес сгъстяване. Сгъстяването на работното вещество протича при движение на буталото от ДМТ до ГМТ след затварянето на всмукателния клапан. Тъй като надбуталното пространство намалява, налягането и температурата на работното вещество се повишават, в резултат на което в края на сгъстяването се създават благоприятни условия за възпламеняване и изгаряне на горивото. За тази цел началото на подаване на горивото (в дизеловите двигатели) или искракарбураторните двигатели) трябва да започне преди ГМТ, т.е. с определен ъгъл на изпреварване - от 10 до 35 градуса.

По такъв начин по време на втория такт в цилиндъра протича главно сгъстяване на работното вещество. Освен това в началото на такта продължава да постъпва в цилиндъра прясно работно вещество, а в края на същия такт започва процесът горене.

Трети такт - процес горене и разширение. Този процес протича при движение на буталото от ГМТ до ДМТ. В резултат на топлината, която се отделя при изгарянето на горивото, температурата и налягането на работното вещество се повишават значително. Под действието на високото налягане буталото се премества към ДМТ, а продуктите на горенето се разширяват, вследствие на което се получава полезна работа. Ето защо този ход на буталото се нарича работен ход.

Четвърти такт - процес изпускане. По време на този такт буталото се движи от ДМТ към ГМТ, като изтласква газовете от цилиндъра на двигателя през изпускателния клапан. За да се намали работата за изтласкване на газовете, а също и да се подобри очистването на цилиндъра, изпускателният клапан се отваря на около 40-70 градуса преди ДМТ. За подобряване очистването на цилиндъра от газовете същият клапан се затваря от 10 до 35 градуса след ГМТ.

Двигател с вътрешно горене

Двигател с вътрешно горене (ДВГ) е вид топлинен двигател, при който горивото се възпламенява и изгаря вътре в самия двигател. Получената от разширяването на горещите газове енергия се преобразува в механична, и използва за задвижване. Най-често обаче в практиката под „двигател с вътрешно горене“ се разбира „бутален двигател с вътрешно горене“.

При двигателите с външно горене, като парната машина и двигателя на Стърлинг, горивният процес става извън двигателя.

Двигателите с вътрешно горене най-често се използват за задвижване на превозни средства (автомобили, мотоциклети, кораби, локомотиви, самолети) и други подвижни машини. Те са удобни за тази цел, тъй като имат високо съотношение на мощност къммаса, а горивото им, обикновено различни нефтопродукти, е с много добра плътност на енергията.